The diffusion and easy access to geographic and computer equipment has revolutionized not only the models of communication, but also the techniques of production and diffusion of geographic information, combining more and more objective dimension of knowledge with that subjective and perceptive. At the same time, through the Virtual globe (Google Earth, GPS, etc.) or the so-called Volunteered Geographic Information (Wikimapia, Open street map, Google My Maps, etc.) also the spatial dimension of knowledge has found new life in the world of digital communication and Web 2.0. This paper, therefore, part from the theoretical constructs object of the Cybergeography [22], of the Geographical information science [29; 6] or of what many call “Neogeography” or “Geography from below” [44], focusing on new dynamics of interaction between technologies, territories and communities in tourism, or on how the tourist information - which is the basis of the image and attractiveness of a tourist place, and therefore of competitiveness - born more and more by the interaction between the territory and the community in the age of digital communications and social networks. The literature review on issues specifically dealt with, will be accompanied by the presentation of some experiences of Virtual Community particularly significant as a form of representation and self-representation of local tourist systems through a Tourism 2.0.

La diffusione ed il facile accesso a strumentazioni ed applicazioni geografico-informatiche ha rivoluzionato non solo i modelli di comunicazione ma, anche, le tecniche di produzione e diffusione dell’informazione geografica, combinando sempre più la dimensione oggettiva della conoscenza con quella soggettiva e percettiva della stessa. Al contempo, attraverso i Virtual globe (Google Earth, GPS, ecc.) o la cosiddetta Voluntered Geographic Information (Wikimapia, Open street map, Google My maps, ecc) anche la dimensione spaziale della conoscenza ha trovato nuova linfa nel mondo della comunicazione digitale e del Web 2.0. Il presente contributo muove dunque dai costrutti teorici di interesse della Cybergeography (Dodge, 1999; Giorda, 2000), della Geographical information science (Longley, 1992; Capineri, Craglia, 2006) o di quella che in molti definiscono “Neogeografia o “Geografia dal basso” (Turner, 2006), concentrandosi sulle nuove dinamiche di interazione tra tecnologie, territori e comunità in ambito turistico, ovvero su come l’informazione turistica - che é alla base dell’immagine e dell’attrattività turistica di un luogo e, dunque, della competitività - nasca sempre più dall’interazione tra territorio e comunità nell’era della comunicazione digitale e dei social network. Alla disamina della letteratura e delle argomentazioni sulle tematiche specificatamente trattate, si affiancherà la presentazione di alcune esperienze di Virtual Community particolarmente significative quale forma di rappresentazione ed autorappresentazione di sistemi turistici locali minori attraverso un Turismo 2.0.

Geographical Communities and Virtual Communities: The Web 2.0 in the Creation of Tourist Information

GRECO I.;Cresta A.
2016-01-01

Abstract

The diffusion and easy access to geographic and computer equipment has revolutionized not only the models of communication, but also the techniques of production and diffusion of geographic information, combining more and more objective dimension of knowledge with that subjective and perceptive. At the same time, through the Virtual globe (Google Earth, GPS, etc.) or the so-called Volunteered Geographic Information (Wikimapia, Open street map, Google My Maps, etc.) also the spatial dimension of knowledge has found new life in the world of digital communication and Web 2.0. This paper, therefore, part from the theoretical constructs object of the Cybergeography [22], of the Geographical information science [29; 6] or of what many call “Neogeography” or “Geography from below” [44], focusing on new dynamics of interaction between technologies, territories and communities in tourism, or on how the tourist information - which is the basis of the image and attractiveness of a tourist place, and therefore of competitiveness - born more and more by the interaction between the territory and the community in the age of digital communications and social networks. The literature review on issues specifically dealt with, will be accompanied by the presentation of some experiences of Virtual Community particularly significant as a form of representation and self-representation of local tourist systems through a Tourism 2.0.
2016
978-3-319-42091-2
La diffusione ed il facile accesso a strumentazioni ed applicazioni geografico-informatiche ha rivoluzionato non solo i modelli di comunicazione ma, anche, le tecniche di produzione e diffusione dell’informazione geografica, combinando sempre più la dimensione oggettiva della conoscenza con quella soggettiva e percettiva della stessa. Al contempo, attraverso i Virtual globe (Google Earth, GPS, ecc.) o la cosiddetta Voluntered Geographic Information (Wikimapia, Open street map, Google My maps, ecc) anche la dimensione spaziale della conoscenza ha trovato nuova linfa nel mondo della comunicazione digitale e del Web 2.0. Il presente contributo muove dunque dai costrutti teorici di interesse della Cybergeography (Dodge, 1999; Giorda, 2000), della Geographical information science (Longley, 1992; Capineri, Craglia, 2006) o di quella che in molti definiscono “Neogeografia o “Geografia dal basso” (Turner, 2006), concentrandosi sulle nuove dinamiche di interazione tra tecnologie, territori e comunità in ambito turistico, ovvero su come l’informazione turistica - che é alla base dell’immagine e dell’attrattività turistica di un luogo e, dunque, della competitività - nasca sempre più dall’interazione tra territorio e comunità nell’era della comunicazione digitale e dei social network. Alla disamina della letteratura e delle argomentazioni sulle tematiche specificatamente trattate, si affiancherà la presentazione di alcune esperienze di Virtual Community particolarmente significative quale forma di rappresentazione ed autorappresentazione di sistemi turistici locali minori attraverso un Turismo 2.0.
Geographic Information, Web 2.0, VGI, Tourism, Virtual Community
Informazione geografica, Web 2.0; Turismo, Comunità virtuale,
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12070/35132
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